- Úvodní stránka
- Realizace
- Chov
Čeněk Vosmík
Chov
Sochařská výzdoba vchodu do městských jatek v Holešovicích (dnes Holešovická tržnice) v Praze
Časové údaje
1894
Materiál
pískovec
Umístění
Praha - Holešovice, vstup do městských jatek
Souřadnice
50°5'54.1896"N, 14°26'43.8828"E mapa
Památková ochrana: ne
Popis
Na pískovcovém podstavci stojí postava mladého pastevce s býkem. Vosmík v této práci navazuje na rozložité postavy Antonína Wagnera. Polooblečená postava pastevce, modelace vlasů do dvou výrazných pramenů, které lemují obličej, odkazuje k postavě Záboje (1877) umístěnou v nice Národního divadla, kterou Vosmík jistě dobře znal. Harmonický klid mezi postavou mladého pastevce a postavou pokojného býčka společně s celkovou idealizací venkovského motivu čerpá z výtvarného odkazu Josefa Mánesa. Na počátku devadesátých let 19. století byl Mánesův obraz českého venkova stále velmi zřetelný, o čemž ostatně vypovídají i další dva soutěžní návrhy (viz fotogalerie).Ve figuře pastevce můžeme sledovat pronikající vertikalitu, která se v pozdějším Vosmíkově díle stává jedním z ústředních uměleckých principů.
Historie
V roce 1892 Vosmík připravoval návrhy pro vypsanou soutěž na výzdobu hlavní brány Pražských
jatek v Holešovicích. Této soutěže se zúčastnilo hned několik sochařů.
První cena nebyla porotou, ve které zasedali Josef Václav Myslbek, Josef
Mocker, Antonín Wiehl, Josef Srdínko, udělena. O druhou cenu se pak dělily tři
zaslané návrhy: Vosmíkův s názvem Chov, návrh se značkou Z. O.
autorů Františka Hergesela a Antonína Procházky a návrh Apis Bohuslava Schnircha Všichni
tři autoři vítězných návrhů zvolili podobnou kompozici pasáka s býčkem.
Konečné realizace v roce 1894 se dočkaly pouze dva z vítězných návrhů, návrh Čeňka Vosmíka a návrh Bohuslava Schnircha.