Čeněk Vosmík

Sochařská výzdoba hlavního průčelí děkanského kostela Narození Panny Marie v Klatovech

Spolupráce, další autoři

  • Josef Fanta (architekt)

Soubor

Děkanský kostel Narození Panny Marie v Klatovech

Časové údaje

1908 - 1909 (15. února 1909 Vosmík informuje o dokončení modelu Krista)

Materiál

pískovec

Umístění

Klatovy, Krameriova ul.

Souřadnice

49°23'45.0204"N, 13°17'42.6192"E  mapa

Památková ochrana: ano

Poznámka

Památka od

03.05.1958

Rejstříkové číslo

38580/4-2645

Popis

Průčelí je strukturováno do několika horizontálních úrovní. Nad portálem se nachází dvoudílný reliéf Korunování. Nad ním jena ose umístěn Trůnící Kristus žehnající oběma rukama. Zachovala se Vosmíkova fotografie na lešení s již osazenou sochou Krista a s modelem vedle ní. Fanta sochu Krista na každé straně obklopil třemi nikami, určenými pro apoštoly a proroky. Nakonec do nich byly zasazeny pouze dvě protějškové polopostavy apoštolů Petra a Pavla. Na další výškové úrovni stojí sochy Cyrila a Metoděje jako poněkud atypičtí zástupci českých světců. V horní části najdeme na hlavní ose trůnící Pannu Marii a reliéf s Madonou – Královnou nebes s Ježíškem, inspirovaný gotickými milostnými Madonami 14. století, odkazující k mariánskému zasvěcení kostela a k zázračnému obrazu klatovské Madony na hlavním oltáři. Reliéf odpovídá podobě z  Fantova návrhu portálu, jehož kopie je vystavena ve stálé expozici klatovského muzea. Zřetelně, i když méně detailně jsou tu zobrazeny i  konzoly s hlavami Adama a Evy.Dále tu je dvojice cherubů a mozaika s  Duchem svatým. Při severní straně kostela se nachází schodiště se sloupem, na kterém stojí socha Panny Marie. Sloup obepíná nápisová páska s úryvky modlitby Zdrávas Maria v lámaném písmu, které Fanta často užíval.

V klatovském muzeu se zachovaly sádrové odlitky prováděcích modelů některých soch z průčelí v měřítku 1:2 a 1:1.

Historie

Prvním velkým klatovským stavebním podnikem, při němž našla uplatnění umělecká výzdoba, byla rekonstrukce děkanského kostela Narození Panny Marie, která probíhala v letech 1889 až 1908. Umělecká výzdoba spadá do poslední fáze a přesahuje až za znovuvysvěcení kostela v roce 1908.

V roce 1895 byl založen Spolek pro vnitřní výzdobu děkanského chrámu, jehož tajemníkem a hnacím motorem se stal gymnaziální profesor deskriptivy a historik Ferdinand Vaněk. Na rekonstrukci se finančně a organizačně podílely hned tři subjekty – vedle zmíněného spolku i město a děkanství, což pak spolu s chronickým nedostatkem financí vedlo k řadě problémů při komunkaci s architektem i umělci.

Na doporučení stavitele Josefa Hlávky vedl druhou fázi oprav od roku 1898 architekt Josef Fanta. Fanta rekonstrukci pojal jako velmi puristickou regotizaci, která měla kostel vrátit zhruba do stavu, jak byl zobrazen na Willenbergově rytině z roku 1602, včetně nového vysokého krovu pokrytého břidlicí. Z tohotodůvodu nechal přemístit raně barokní portál z roku 1687 na sousední Bílou věž, namísto něj zřídil portál pseudogotický s lomeným obloukem a celému hlavnímu průčelí dal podobu odvozenou z vrcholné gotiky. Ke spolupráci na sochařské výzdobě Fanta přizval svého stálého spolupracovníka Čeňka Vosmíka, jehož bohatá tvorba zejména pro církevní prostředí prodloužila život klasicizujícímu idealismu náboženského umění 19. století.Sochy na průčelí klatovského kostela jsou záměrně pojaty tak, aby evokovaly gotickou plastiku. Nicméně pod vnější formou tradičních ikonografických typů s jejich atributy, postoji, šatem i  záhyby draperie zřetelně prosvítá jeho osobní styl štíhlých postav a  idealizovaných tváří.

Všechny práce však z Vosmíkovy ruky nepocházejí. Autorem dvou konzol na hlavním portálu s hlavami Adama (s atributem jablka ze stromu poznání) a Evy (s hadem) je tehdy mladý sochař Vilém Glos, který se tak poprvé dostal do styku s Klatovy, v nichž se natrvalo usadil po první světové válce. Obě hlavice s jemně secesním nádechem se zřetelně odlišují od Vosmíkova pojetí.



Lokace vyhledávaného díla:


Seznam objektů na mapě:




    Autor hesla:

    Marcel Fišer

    ↑ nahoru