- Úvodní stránka
- Realizace
- Svatý Jan Nepomucký
Čeněk Vosmík
Svatý Jan Nepomucký
Socha na fasádě kostela Narození sv. Jana Křtitele ve Vraném u Peruce
Soubor
Kostel Narození svatého Jana Křtitele ve Vraném u Peruce
Časové údaje
1908
Materiál
pískovec
Rozměry
250 cm x 110 cm
Umístění
Vraný u Peruce, průčelí kostela Narození svatého Jana Křtitele
Souřadnice
50°19'35.0004"N, 14°1'0.0012"E mapa
Památková ochrana: ne
Popis
Světci v bočních nikách jsou osazeni na barokně řešené sokly.Svatý Jan Nepomucký je znázorněn jako kanovník, oblečen je v albě, rochetě, klerice a v kanovnickém plášti s biretem, v rukou drží krucifix. Svatozář má doplněnou pěti zlatými hvězdami. Pozorujeme zde Vosmíkův zájem o realistický detail, který se projevil v pečlivě vykresleném šatu svatého Jana Nepomuckého či v partii obličeje svatého Prokopa, na němž znázornil světcovy vrásky.
Vosmík vyšel z monumentálních kompozic Josefa Václava Myslbeka, se kterými byl dobře seznámen. Nepřehlédnutelný je také inspirační zdroj v barokním sochařství, jež Vosmík tolik obdivoval.
Vosmík přizpůsobil styl svých kompozic barokní architektuře a zároveň vytvořil osobitou sochařskou výzdobu. Podařilo se mu oživit fasádu barokního kostela. Postavy svatých jakoby vystupují z nik a člení tak jednolitost fasády. Sochař zároveň plně respektoval monumentální měřítko a jednoduchost jednotlivých architektonických článků, oba tyto tvůrčí principy totiž využil v sochařské výzdobě. Jednoduchost a přehlednost je nepochybně podpořena také celkovou skromností sochařské výzdoby. V tomto případě nejsou sochy na průčelí v područí architektury, ale jsou plnohodnotnou součástí celku a jistě by obstály i jako samostatné sochařské práce.
Historie
V roce 1908 získal Vosmík větší zakázku na vnější výzdobu barokního kostela Narození svatého Jana Křtitele ve Vraném u Peruce. Objednavatelem sochařské výzdoby byla metropolitní kapitula v Praze, respektive kapitulní děkan František Bruzák. Jednalo se o tři monumentální sochy svatých - Jana Křtitele, Prokopa a Jana Nepomuckého, které byly určeny do prázdných nik v průčelí kostela. Vosmík vyšel z tradiční ikonografie zobrazených svatých a vytvořil monumentální kompozice v jednotném stylu.